Blogarchief

zaterdag 31 maart 2012

Sektarisch ritueel misbruik

Een vriendin sprak me vannacht op MSN aan en sprak over iets wat zij gezien had over satanisch ritueel misbruik en hoe zij geschrokken was door wat zij gezien en gelezen had.
Vanavond sprak zij mij aan met de vraag hoe dingen zaten die wij meegemaakt hebben en ik heb haar aardig wat uitleg gegeven.
Daar waar zij eerder nogal veel moeite had om te begrijpen wat er speelde, de paniek en het wantrouwen in mensen te begrijpen en wat ik bedoelde met flitsen zien van een film begrijpt zij nu wat beter wat ik bedoelde.
We zijn het gesprek aangegaan en het heeft verhelderend gewerkt voor beide partijen.
Wat ik heel mooi vind om te zien en ervaren is dat God de laatste tijd zoveel "kleine" dingen doet, zoveel mensen op mijn pad stuurt die helpend zijn, zo vaak Zijn liefde probeert te laten zien en zo onwijs verhelderend Hij situaties laat worden door het contact met andere mensen.

Maar toch vind ik het soms uitermate moeilijk om God als God te zien, als Vader te zien en als onvoorwaardelijk liefhebbend te zien, maar ik weet en ervaar dat Hij werkelijk liefde is, dat Hij je nooit laat gaan zodra jij voor Hem hebt gekozen en dat Hij nooit ook maar Zijn kind zal laten vallen.

Ik weet bijvoorbeeld dat toen we 12-14 jaar oud waren als lijf het letterlijk uitgeroepen hebben naar God met kreten als een:"Heer als U echt bestaat, haal mij dan maar uit de zaal" en een "Heer als U werkelijk liefhebt, laat het mij dan ervaren, want ik geloof er niet in".
Jarenlang is dit een stuk van mijn hulpkreet geweest naar God toe, ik vertelde er niemand over, want ik ervoer mijzelf(en het systeem) als vreemd, anders, afwijkend van de mensheid.
Ik was voor mijn gevoel een vreemde eend in de bijt en probeerde zo min mogelijk op te vallen.
Toen ik ongeveer 20 was ben ik heel radicaal tot geloof gekomen, alles wat fout was ging de deur uit, alle relaties die ik toen had op occult vlak sloot ik buiten en elke verleiding probeerde ik te weerstaan, maar wat nog belangrijker was dat was het onwijs gelukkige gevoel wat ik toen had omdat God mij in een hele korte tijd 3 maal uit de zaal naar voren riep en Hij omdat IK koos voor Hem een stap naar mij toe deed en mijn gebed verhoorde.

Ik had als peuter/kleuter/schoolkind al behoorlijk duistere en moeilijke beelden in mijn hoofd zitten, maar snapte er nooit iets van.
Ik dacht dat het fantasie was, dat het niet echt was, maar telkens als ik het zag raakte ik in paniek want beelden over mishandelingen en misbruik van baby's, kinderen en volwassenen waren niet te vermijden.
Toen 1 van die beelden boven kwam als peuter/kleuter zijnde heb ik zelfs keihard met houten blokken naar mijn zusje gesmeten omdat ik dacht dat als zij pijn had dat het bij mij zou stoppen.
De logica van mij als peuter/kleuter was niet bepaald logisch, maar goed, dat was toen en mijn zusje weet ook niets hiervan voor zover ik weet.
Wat ik heel bijzonder vind is dat er niet een paar mensen, maar 10-20 mensen in mijn directe dagelijkse omgeving ernstige vermoedens hebben gehad van misbruik, verwaarlozing, mishandeling van mij als kind voor mijn 14e.
Van de kleuterschool tot de middelbare school, van de leiding van de jeugdvereniging tot de leiding van de kerk in die tijd.

Wat die vriendin vertelde die mij vannacht aansprak over satanisch ritueel misbruik was dat zij zich bewust werd van hoe bijzonder het is dat ik er nog altijd ben, dat ik nog leef en dat ik nog in staat ben om dit verhaal te kunnen navertellen.
Ik zit erover na te denken om mijn leven als kind, zoals het nu in volgorde naar boven komt, op papier te zetten en te schrijven wat ons is overkomen.
Niet omdat ik mijn daders wil vastketenen, maar juist om een bemoediging te kunnen zijn voor anderen in een soortgelijke situatie, om mijn eigen proces een handje te helpen en om openheid te geven in wat er nou werkelijk speelt in de wereld van het sektarisch ritueel misbruik.
De wereld van sektarisch ritueel misbruik is een wereld van geheimenissen en van stilzwijgen, van strafmaatregelen als ernstige mishandelingen en gedwongen kijken naar moorden om je terug in het gareel te houden.
Hoelang houden wij als bekenden met dit misbruik, als overlevenden van satanisch ritueel misbruik en als kerk of pastoraal medewerker die sektariisch ritueel misbruik erkend nog onze monden dicht?
Hoelang gaan wij nog voort in hetgeen de culten ons opleggen of opgelegd hebben?
Moeten wij dan eeuwig in angst leven vanwege de zwijgplicht die velen van ons onbewust is opgelegd?
Ik pas ervoor!
God heeft mij vrij gezet van de zwijgplicht en ik weiger nog langer de zwijgplicht te dragen!

4 opmerkingen:

  1. Heel heftig wat je verteld. En indrukwekkend dat je dat durft. Je hebt een lange weg afgelegd zo te zien. Het is voor mij als buitenstaander niet helemaal helder. Maar ik kan wel aardig tussen de regels doorlezen. Kerk; wat is dat bij jou? een sekte of een reguliere kerk of allebei?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Elizabeth,

    Ik heb deze blog een tijdlang gebruikt om mijn verhaal gewoon te kúnnen doen omdat ik er nog niet over kon praten.
    Intussen is dat gelukkig wel voorbij, maar alle berichten van toen heb ik vanwege mijn veiligheid toen verwijderd.
    Wat ik bedoel met sektarisch ritueel misbruik is het binnen een gesloten groepering(geheim genootschap) stelselmatig misbruikt worden.
    Satanisch ritueel misbruik is de meest gebruikte term die je hoort, maar satanisch is niet alles wat er aan ritueel misbruik gebeurd.
    Er zit zoveel verschil tussen ritueel misbruik, sektarisch misbruik en satanisch misbruik.

    Wat betreft de kerk is het wat moeilijker uit te leggen.
    Voor mij is de kerk een christelijke kerk waarbij ik mij veilig voel en waar ik veel steun aan krijg.
    Ik bedoel met dit sektarische misbruik ook absoluut niet dat mijn kerk/gemeente hiermee te maken heeft gehad, want dat is absoluut niet zo.
    Het is juist tegengesteld, ze helpen me om los te blijven van de sektarische achtergronden waar ik mee te maken had.

    In mijn kindertijd en jeugdperiode wist ik dus niet dát er een negatieve, duistere kerk was.
    Het enige wat ik had aan beelden was dat van onze christelijke gemeente waar we toe behoorden.
    Wel had ik toen al diverse bizarre en duistere beelden die ik niet kon plaatsen, maar ik kon toen niet vermoeden dat mijn leven zoveel schade opgelopen had.
    Het woord kerk gebruikte ik dus als een christelijke kerk en niet een sektarisch iets.

    Wat ik vertel is zeker weten heftig, heel heftig, maar ik wil dat mensen inzicht krijgen in de situaties en leren begrijpen wat sektarisch ritueel misbruik inhoud en vooral ook wat het voor impact het op de mens heeft en het dus uit de doofpot halen.
    Het zwijgen over dit onderwerp is zo noodzakelijk voor de veiligheid van jezelf als slachtoffer/overlever(want het is een Gods wonder dat ik nog besta) en de sekte.

    Als je iets wilt weten mag je gewoon vragen hoor.
    Ik geef wel aan wat wel en niet kan en mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op de site van Alternatief Beraad is veel positieve info, ze komen op voor de slachtoffers en vinden ook dat het taboe doorbroken moet worden en dat er erkenning moet komen. Het is toch triest dat bijna niemand zijn mond durft open te doen, uit angst om voor gek verklaard te worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geheimverleden4 april 2012 om 08:40

    Hi Hinke,

    Ik ken Alternatief Beraad als site, maar toch bedankt.
    www.bedehuis.nl heeft ook redelijk veel informatie over (S)RM, maar is in "begrijpelijkere" taal uitgelegd.
    Er is veel minder uitgelegd alsof er tegen een collega gepraat wordt binnen de hulpverlening waardoor de teksten prettiger zijn om te lezen en áls ik dan toch de boel niet meer begrijp het dus te heftig binnenkomt hier.

    Ik vind het heel triest om te merken dat er zoveel geheimhouding op dit onderwerp ligt.
    Volgens mij zijn we als overlevenden van ritueel misbruik al ernstig genoeg beschadigd om onszelf voor gek te verklaren.
    Wat ik erg jammer vind is dat de omgeving soms net zo reageert, "want zulks een bizarre en heftige dingen kúnnen niet waar zijn anders dan in Afrika of in Amerika, maar in Amerika is erover gelogen, want dat gebeurd niet" reacties...

    Soms zou ik ten diepste willen dat ik "gek" was, want dan zou er kunnen worden beredeneerd dat hetgeen we zien, horen, ervaren niet klopte met de werkelijkheid en zou er mogelijk behandeling of een arsenaal medicijnen zijn te gebruiken om de "gekte" weg te krijgen.
    Juist iemand "gek" verklaren maakt meer schade dan het mensen goed doet.
    Je wordt ten diepste afgewezen als je dit soort herbelevingen hebt en iedereen je voor "gek" verklaard.
    Helaas is de oplossing niet iemand gek verklaren, maar juist samen zoeken naar wat wel en niet klopt van wat er aan beelden ligt.
    Samen op weg gaan om te zorgen dat je stabiliteit krijgt en steun mogen zoeken als je dit nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen